Castrol Smart Monitor

Publisert 29. oktober, 2024

Link til artikkel: Annonsørinnhold: Forhindrer motorskader med ny løsning fra Castrol og MHService

– Castrol har hjulpet oss med å få på plass et nytt produkt for sanntidsanalyse av brukt smøreolje. Det har gitt imponerende resultater for våre fartøyer, sier Stena Lines Fartøysuperintendent Michael Thomson.

Stena Line har installert et nytt, digitalt system i tre av sine fartøy som går ruter i Irskesjøen. Det har allerede vist seg å være svært kostnadsbesparende.

«Castrol SmartMonitor» er lansert på det norske markedet av MHService i Måløy, og det er et system som gjør kontinuerlige målinger av kvaliteten på smøreoljen som sirkulerer i maskinene. Dermed er det slutt på å sende oljeprøver for testing, og så vente i dager eller uker på resultatene.

– Nå slipper vi å vente på postgangen – systemet gir oss full kontroll til enhver tid. Det har gitt imponerende resultater for våre skip, da det allerede har gitt umiddelbar varsling om to unormale forhold som kunne ha resultert i kostbare påfyllinger og korrigerende arbeid, sier Michael Thomson, Fartøysuperintendent hos Stena Line.

Castrol SmartMonitor

Castrol SmartMonitor er en ny teknisk tjeneste som kombinerer kraften i IoT-teknologi med Castrols ingeniørekspertise. Det er selskapet MHService med kontorer i Ålesund og Måløy som leverer systemet i Norge.

Ved å installere sensorer direkte på kritisk utstyr, som motorer, thrustere, hylse og hydraulikksystemer, fanger Castrol SmartMonitor opp, forbedrer og viser sanntidsdata om smøremidlenes tilstand og ytelse. Castrol SmartMonitor støtter Castrols bredere ambisjon om å levere smøring som en tjeneste fra start til slutt.

Systemet gir kundene en helhetlig digital opplevelse som omfatter data, service og produkt. Castrol tar skritt mot fremtiden for brukt oljeanalyse. De logistiske begrensningene ved tradisjonell oljeanalyse (UOA) betyr at dataene som gir anbefalinger til våre kunder om oljens tilstand og maskinens helse, stammer fra en oljeprøve som kan være tatt opptil seks uker før analysen.

Castrol SmartMonitor er i forkant av den digitale transformasjonen i den maritime industrien. Den går forbi begrensningene til tradisjonell UOA og leverer sanntidsdata om smøremidlenes tilstand med en 15-minutters tilbakemeldingssløyfe, som adresserer bekymringer rundt sikkerhet, timing og logistikk.

Les mer om Castrol SmartMonitor

Motor vehicle, High-visibility clothing, Hard hat, Blue-collar worker, Workwear, Engineer
Innføring i nytt system: Her ser et team fra Stena Line sammen med folk fra Castrol på den ny løsningen. – Det har gitt imponerende resultater for våre fartøyer, siden det allerede har avverget to større hendelser som kunne kostet oss dyrt, uttaler Michael Thomson, fartøysjef hos Stena Line.

Måler smøreoljen hele tiden

– Med dette systemet får mannskapet mye bedre oversikt. Det gjør at de kan se på et tidlig stadium når de bør foreta seg noe for å avverge en større skade senere, sier daglig leder Gaute Vorren i MHService.

– Mange kunder ser at dette systemet kan spare dem for uønskede hendelser som faktisk kan påføre dem store økonomiske tap, sier han.

Stena Line er et av verdens største fergerederier, og tilbyr transporttjenester for passasjerer, kjøretøy og gods. Med passasjer- og godsruter mellom Liverpool og Belfast, Holyhead og Dublin, samt Fishguard og Rosslare, bidrar Stena Line til at Irskesjøen forbinder Storbritannia og Irland.

– Fartøyene som trafikkerer disse rutene måtte tidligere vente opptil en uke på resultater fra manuelle prøver. Nå kan vi i stedet overvåke oljekvaliteten i sanntid, og det hjelper oss med å iverksette tiltak umiddelbart hvis vi ser negative trender. Det sparer vi både tid og penger på, samtidig som det øker påliteligheten, forteller Thomson.

High-visibility clothing, Hard hat, Motor vehicle, Workwear, Sunglasses, Engineer
Målinger i maskinrommet hele tiden: En medarbeider i Stena Line-rederiet får innføring i Castrol-systemet i maskinrommet. Kort fortalt gjør systemet kontinuerlige målinger av kvaliteten på smøreoljen som sirkulerer i maskinene. Dermed er det slutt på at prøver av oljen sendes for testing, og vente så vente i dager eller uker på resultatene.

Kan iverksette tiltak med én gang

Thomson er imponert over hvor smidig installasjonsprosessen gikk – både i å få systemet på plass i båtene, og løsningen opp og stå.

– Gjennom hele prosessen har Castrol-teamet opprettholdt regelmessig kommunikasjon, vært åpne for tilbakemeldinger, og tilpasset portalen etter våre spesifikke behov. Dessuten er Castrol SmartMonitor-portalen brukervennlig, med tydelige og lettforståelige data, sier han.

Han legger også til at installasjonsprosessen var enkel, med Castrol som leverte alt nødvendig utstyr og kabler.

Rectangle, Slope, Plot, Font

– Systemet gjorde at vi tidlig oppdaget av to vannhendelser på et av våre fartøyer. Det har spart virksomheten for både tid og penger, samtidig som det forhindret noe som potensielt kunne ha gitt langt mer alvorlige skader. Ved én anledning, under fjerning av et sylinderhode, lekket det vann inn i sylinderforingen. Det oppdaget sensorene på få minutter, sier Thomson fornøyd.

Coastal and oceanic landforms, Water resources, Cloud, Sky, Mountain, Boat, Watercraft, Lake, Building
Måløy og Ålesund: Hovedkontoret til MHService ligger i Måløy. Selskapet har ett depot i Måløy og ett i Ålesund. Her ser vi selskapets anlegg i Måløy.

Dredger sparte 1,6 millioner kroner

Et engelsk mudrings-selskap («Dredger») har også installert systemet fra Castrol på et av sine mudringsfartøy.

På et fartøy varslet systemet at fremmedlegemer i smøreoljen sto i fare for å ødelegge maskinen. Smøreoljen ble sjekket og verdiene begynte å bevege seg i positiv retning, men dagen etter rapporterte Castrol SmartMonitor-systemet igjen om økt vanninnhold i smøreoljen. Da gjorde maskinsjefen en grundigere gjennomgang, og oppdaget en lekkasje i et av sylinderhodene i babord hovedmotor.

Når vann ubemerket trenger inn i en hovedmotor, kan det forårsake problemer med lagrene mens motoren fortsatt er i drift. Fordi de oppdaget dette i tide, avverget rederiet en mulig katastrofal svikt i hovedmotoren, som kunne ha kostet over £150.000 – altså mer enn 2 millioner kroner – å reparere.

I stedet kunne fire personer utbedre problemet på to dager for bare £30 000 (tilsvarende rundt 400.000 kroner), og siden skipet allerede hadde planlagt nedetid, unngikk de ekstra inntektstap i de to dagene skipet var ute av drift.

– Eksemplene fra Stena Line og Dredger bare bekrefter den optimismen jeg har for dette nye systemet. Jeg tror at det kan revolusjonere skipsfartsnæringen og bidra til færre ulykker, og på den måten bidra til det grønne skiftet, sier direktør Oddvar Strand i MHService, som også har lang fartstid som direktør i Siem Offshore.

MHService

Hovedkontoret til MHService ligger i Måløy. Selskapet har ett depot i Måløy og ett i Ålesund. I tillegg til levering fra kai, med bunkersbåt eller tankbiler, har selskapet en egen kjede av ubemannede bensinstasjoner (MH24)

MHService har vært forhandler for Castrol siden 1994 og er i dag en av verdens største Castrol-Marine forhandlere. Selskapet forhandler drivstoff både til marine kunder og land og sikter på å være en komplett leverandør til skipsfart-industrien.

Smile, Sky, Cloud, Water, Sleeve, Iris, Travel, Happy

Mottatt godt i markedet: Daglig leder og styreleder for MHService i Måløy, Gaute Vorren (t.h.) og Oddvar Strand sier at deres nye løsning fra Castrol er blitt svært godt mottatt i markedet, siden kundene ser at det er kostnadsbesparende.

Norske kunder

Vorren forteller at de nå arbeider med å selge inn Castrol SmartMonitor på det norske markedet. Systemet er i første omgang rettet mot større fartøy, og ble presentert for flere interessenter på NorFishing i Trondheim tidligere i år.

– Inntrykket er at dette er et produkt mange har ventet på. Det løser et betydelig problem for kundene på en effektiv og arbeidsbesparende måte: De slipper å ta smøreoljeprøver manuelt, og kan få resultatet umiddelbart i stedet for å vente på at prøvene skal snegle seg frem til laboratoriet gjennom postvesenet, sier han.

Et viktig fortrinn er at denne typen sanntidsovervåking gjør at potensialet for maskinskjæring blir kraftig redusert – hvilket gir betydelig trygghet for redere.

– Dashbordet som Castrol tilbyr i forbindelse med dette systemet, gjør at reder eller rederiets kontor kan ha løpende tilgang til de samme kvalitetsmålingene ombord på skipene. Det kan fungere som en ekstra sikkerhet også for dem som følger skipene fra land, slår Vorren fast.

 

KONTAKT: sales@mhservice.no

Flere innlegg

Vedtatte avgiftssatser for 2025 – Marine

Publisert 19 desember, 2024

Stortinget har jobbet seg gjennom statsbudsjettet som regjeringen la frem i oktober i år. De aller fleste avgiftssatsene er de samme som var forespeilet i oktober.

Les mer